dinsdag 8 september 2015

Winnaars

Ilse verloot een kinderboek over winnaars!



Daar besloot ik aan mee te doen, omdat wij een onwijs leuke zesjarige in huis hebben, die op geen enkele manier tegen zijn verlies kan. Sterker nog, zelfs als het geen wedstrijd is, doet hij nog zijn best om te winnen!
Dat baart hem regelmatig zorgen.


- Het is heel warm buiten, maar als ik nu op mijn sandalen naar school ga, win ik niet met voetballen.
- Mam, kun jij de wedstrijd afblazen als ik twee doelpunten gescoord heb, dan weet ik zeker dat ik win!
- Zullen we bij rummikub om en om winnen en dan ik als laatste?
- Ik heb maar niet meegedaan met dat spelletje op school, want ik wist toch dat ik zou verliezen
- Bij zwemles kom ik altijd als laatste aan, dus ik win nooit en daarom kan ik het niet.
- Mam, ik vind het wel zielig dat jij op de sportdag op je werk geen medaille hebt gekregen omdat je 9e bent geworden. Moest je erg huilen? Ik moet er wel bijna van huilen...


Het leven is zwaar voor zo'n jochie. En soms heel frustrerend voor de ouders, omdat álles uitloopt op boosheid, frustratie en verdriet. En hoeveel voorbeelden en wijze lessen we er ook in proberen te stoppen, het helpt vooralsnog niet.
Dus hoop ik dat het boekje win, zodat ik die kan toevoegen aan de stapel wijsheid en levenslessen. Zodat ooit, ooit, ooit het besef bij hem komt dat het leven geen wedstrijd is...en dat het niet altijd verloopt zoals je zelf zou willen!


En nu maar hopen dat ik win....want ja...hij heeft het niet van een vreemde....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten