dinsdag 17 februari 2015

Loslaten

Afgelopen weekend staat zeker in de top 10 slechtste weekenden aller tijden.

Vrijdagavond hadden we vrienden op bezoek. Goede vrienden, met wie we van tevoren afgesproken het te gaan hebben over 'ons '. Ons huwelijk, de problematiek, waarin zij kunnen meekijken als vrienden en ook meebidden met ons. Fijn! Dacht ik. Steun, troost en bemoediging was eigenlijk waar ik op hoopte.

Wat gebeurde er? Eerst gebeurde er niets, het gesprek kwam moeizaam op gang met koetjes en kalfjes. Totdat ik de koe bij de horens vatte en zei: jullie zijn hier ook omdat het niet zo goed met ons gaat en daar wil ik het ook graag ook over hebben, voor de avond voorbij is. Het gesprek ging vervolgens vooral in op manlief. Wat er met hem aan de hand is, wat hem dwarszit, wat hij nodig heeft om te veranderen. Positief, zul je zeggen. Goede vrienden, zeggen anderen, want ze vragen door. Dat vond ik ook.
Manlief was open. Schokkend open. Hij vertelde dat hij eigenlijk niet kan liefhebben, dat hij niet weet hoe het moet, dat het hem niet lukt. Dat hij vastloopt, ook niet meer weet wat hij wil en wat hij kan. Hij wil wel kiezen voor mij, maar het lukt hem niet. AUW!!
Het meest bizarre in het gesprek vond ik, dat het wel leek alsof ik onzichtbaar was. Eerst probeerde ik mee te doen in het gesprek, maar het lukte niet. Ik werd steeds stiller en wist ook niet goed hoe ik dit om moest keren.

Bij het weggaan vroegen de vrienden aan manlief of hij niet weer depressief was, of hij wel goed sliep, dat hij er zo slecht uitzag. Ik stond er naast en kreeg een kus van hen. Doei en weg waren ze. Ik voelde me helemaal leeg. Het voelde alsof er voor manlief een warm bad klaar stond en voor mij een ice bucket. Ik wilde zeker niet dat ze manlief in het verdomhoekje zouden zetten, maar dat ze zoveel compassie met hem zouden hebben en dat ik zo onzichtbaar voor hen zou zijn, dat liet me heel verward achter.

In het weekend gebeurde er niets tussen ons. Ik was lamgeslagen, doodmoe, ik moest nadenken over hoe ik na zou denken zeg maar. Totaal futloos. Manlief zei niets. Niet over het gesprek van vrijdag. Niet over hemzelf, alleen wat huis-tuin-keuken-praat.
Ik dacht na, of deed een poging daartoe. En kwam erachter dat ik denk dat manlief wél weer depressief is. Hij heeft veel dezelfde kenmerken als eerder. Ik heb er ook over nagedacht of ik dat met hem zou bespreken. Ik heb besloten van niet. Ik ben er achter gekomen dat ik nog veel van onze oude patronen in stand hield. Zo ben ik altijd bezig met het 'oplossen' van issues in onze relatie. Het bespreekbaar maken, het aangaan van de uitdaging, regelen van wat dan ook. Ik heb er in deze situatie voor gekozen om dit niet meer te doen. Ik kán het niet meer. Ik kán niet meer zorgen dat het goed komt. Ik kán ons huwelijk niet meer redden. Wat ik wel kan, is het stuk van manlief loslaten en op mijn eigen grond gaan staan. En dat probeer ik. Het is o zo moeilijk, want wie mij een beetje kent, weet dat ik inmiddels op mijn handen zit en dat er stoom uit mijn oren komt, zo graag wil ik het weer 'regelen'. Maar ik kán het niet. Ik moet het loslaten, omwille van ons huwelijk. Manlief zal echt over de brug moeten komen met het inzicht krijgen in zijn problematiek, daaraan werken en dan weer bouwen aan het vertrouwen in ons huwelijk. Of niet. Of hij komt niet over de brug. Dat kán namelijk ook. Dat hij niet wil, niet kan, niet durft. Wat dan? Dat weet ik niet. Ook dat moet ik loslaten. Wat ik wel weet, is dat ik niet meer kan leven met leugens in ons huwelijk. Geen bedrog en verraad meer voor mij. Ook dat kán ik niet meer.

Ik laat los. Ik laat het niet stuk vallen. Het valt niet naar beneden. Ik doe mijn handen open en leg het in de handen van God. Daar probeer ik het te laten. Ik probéér het. Ik ben een leerling.

6 opmerkingen:

  1. Ik lees al langer mee maar heb nog nooit gereageerd. Ik vind het knap zoals je alles verwoord maar ik begrijp niet hoe je in een huwelijk kunt blijven met een man die zegt niet te kunnen liefhebben. En man die jou en je kinderen niet op de eerste plaats zet maar zichzelf. Ik kan me niet voorstellen dat God dit bedoeld met een goed huwelijk. Jullie moeten een twee eenheid vormen en niet los van elkaar staan. En wat die vrienden betreft zij hebben dit niet goed aangepakt om één persoon zo onzichtbaar te maken en dat zou ik ook met hun terugkoppelen. Ik wens je veel sterkte toe, maar voor mij zou het toch echt nu het einde zijn na zo lang proberen.
    Eva

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Eva,
      Fijn dat je reageert. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het huwelijk niet zo bedoeld is. Je begrijpt niet hoe ik in dit huwelijk kan blijven. Soms begrijp ik dat ook niet.;) Soms lijkt het beter om te gaan scheiden, maar ik blijf dan evengoed met een heel groot stuk pijn zitten, wat niet meer in de relatie geheeld kan worden. Daar moet ik dan mee dealen. Maar goed, het stopt dan ook, het gedrag van manlief en ik word dan niet meer gekwetst. Dat zijn gedachten die ook door mijn hoofd gaan.
      Ik weet het niet. Dit is de eerste keer dat manlief dit zo geuit heeft. Ik denk erover na. Ik ben nog niet zover dat ik de moed opgeef. Aan de andere kant is dat juist ook mijn valkuil. Dat ik maar dóórga. Dank voor je woorden. Ze zijn toch ook bemoedigend. Want het is heel realistisch wat je schrijft en dat heb ik ook nodig.

      Groet,
      Grace

      Verwijderen
  2. Grace,

    Kan het zijn dat je man niet veilig gehecht is? Dat hij niet heeft geleerd heeft waar en diep lief te hebben, om welke reden dan ook. En dat hij nu zijn gebrek aan hechting aan jou (en de kinderen) laat zien? Dat hij jullie liefde niet kàn beantwoorden? En dat daar de kern zit?

    Twijfel of ik dit moet posten. Waar bemoei ik me eigenlijk mee?! Maar aan de andere kant: ik denk dit gedrag te herkennen en de daarbij passende onmacht aan beide kanten.

    Misschien kun je er wat mee.
    Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Grace,
    Ik ben ook een "stille" lezer. Wat knap van je dat je al je gedachten toevertrouwd aan de "wereld". Wat een respect heb ik voor jou, dat je steeds weer opnieuw begint... Ook ik ben getrouwd geweest met iemand die geen liefde kon geven. Dit veranderde niet. Wat heb ik veel geprobeerd en hij stond alleen vanaf de zijlijn toe te kijken. Ook aan zijn 2 kinderen kon en kan hij het bog steeds niet. Mijn jongste heeft inmiddels het contact met hem verbroken. Dit vind ik zeer verdrietig, want staat weer tussen mijn 2 kinderen.
    Inmiddels ben ik opnieuw getrouwd, en ik kan je zeggen dat het een verademing was en is. Iemand die oprecht van mij houdt.
    Ik wil je heus niet adviseren om te gaan scheiden. Want dat is ook een moeilijke weg met kleine kinderen (mijn kinderen waren ook erg jong, 4 jaar en 4 maanden). Maar het is volgens mij wel erg belangrijk dat de kinderen in een liefdevolle en "eerlijke" omgeving.
    Sorry voor mijn misschien warrige verhaal.
    Ik wens je alle wijsheid toe..
    Liefs van Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Liefdevolle en "eerlijke" omgeving opgroeien......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Grace,
    Misschien heb je wat aan de lezing "De bijzondere kracht van de vrouw", die te vinden is op www.petersteffens.nl. Ik wens je heel veel kracht toe, Cornelia

    BeantwoordenVerwijderen